Tuesday, September 7, 2010

PenDiDikaAn RoHani, PemBiNaaN PeriBadi

Alhamdulillah semalam aku berkesempatan meronggeng ke bandar Alor Setar menemani adik lelaki aku yg hensem n kacak (puji plak dia) g bersoping baju raya n baju utk keje... uii leh tahan ek lelaki soping (ke adik aku jer).. naik lenguh gak kaki aku mengikut dia.. bila aku ckp bju yg 2 mahal dia cm xpueh ati.. hik3.. ampunla dik.. kakakmu ini mmg jenis xbeli brg mahal2... paling mahal pn laptop ni ha...  rasa syg nk kuarkan duit byk2.. 2 sbb aku sempoi jak tp maintain cute.. poyo lak dia.. hik3...

Dlm menantikan adik kesayangan mendapatkan baju seluar yg diidamkan maka kaki aku terus melangkah ke kedai buku... ahaa tmpt ni la yg wat aku gila... tmpt ni jugakla yg bakal melihat aku kuarkan duit tanpa segan silu..soping bhn ilmiah xpe kn? dlm melilau2 mencari si buku yg diidamkan ada beberapa buku yg dlm perhatian.. nk beli semua takut xterbaca plak.. makanya aku beli 2 buah buku jer.. erk sbnrnya kt umah ni masih ada 1 buku yg blm berbaca tup2 aku tambah plak lg 2 buku... makanya nk kena meneliti n mentelaah semua buku la.. xpe la beli buku xde la rugi pn.. malah akn bertambah2 ilmu di dada n dpt memantapkan santapan rohani n penambahbaikan keperibadian aku ni.. 

Apa buku yg aku beli? sebenarnya target utama buku lain.. disebabkan xjumpa aku pn amik la buku yg lain.. janji tgn aku ni tetap pegang buku jgk... penat oo pusing 1 bookstore tp buku yg kita nk xde.. naik pening cashier tgk aku... memusing2... ahaks!! aku pn pening jgk sbb kena berpusing2 kt situ... :D sbnrnya dh lama aku nk beli buku yg bertajuk YA ALLAH, AKU TAK INGIN SENDIRI (Burhan Sodiq)... frust jgk sbb xjumpa.. tp kefrustan aku ni terubat bila aku jumpa bkn sj 1 malah 2 buku yg aku kira dekat dgn hati iaitu MURABBI CINTA karya ust.Hasrizal Jamil n 1 lg DI MANA DIA DI HATIKU hasil tulisan Phahrol Mohd Juoi.. Ni pertama kali aku baca buku karangan ust. Hasrizal a.k.a ust. cinta... sedap gak aa.. bc buku dia membuatkan aku terfikir keadaan n keperibadian aku terhadap ibu bapa, famili n org2 sekeliling... :) buku ke dua blm lg aku bc.. masih berbalut plastik you.... 


Sbnrnya ada lg 1 buku yg menangkap jantung aku..ecewah... novel karangan Ilham Hamdani... aku da penah bc sekali... mmg best... pembawakan watak n cerita dia bersahaja n masih xlari dr syariat.. 2 yg wat aku jatuh cinta ngn novel2 Islamik nih... yg lg best pasal novel Ilham Hamdani ni citer dia semua berlaku kt luar negara.. watak dlm novel 2 berjaya menyampaikan dakwah secara berhikmah... novel sblm ni aku baca mengambil tmpt di Jepun yg smlm aku xingt lak apa nama tempat 2... aku leh jadi 'gila' bila masuk dlm kedai buku.. suka amik bau buku2 yg ada kt situ... 1 lg buku yg aku nk novel Ramlee Awang Mursyid... dh lama nk bc novel Mikhail dia 2 namun masih x terbeli..

Plan asal nk beli tudung tp hasrat 2 terbantut bila dh nmpk buku... :D haha... mgkin esok la kot kena kuar beli tudung.. ari ni duduk umah n wat proses pembersihan bersama adik aku... cuci apa yg patut..memvakum karpet2 n mengemas umah..bkn xkemas tp nak nmpk lagi kemas... kena panggil eric leong kot utk tatarias umah aku... kalau nk mengharapkan aku yg nk dekor2 ni hmm hancus la.. tgn xberseni tp bersendi jer... :D

Sblm fly 2 borneo aku ingt nk grab lg 2 3 buah buku.. wat bahan pengisian jiwa kt sana... buku apa ek nk beli....?? :)


p/s xdpt nk upload gmbr sbb line tenet kt kg very the siput...


Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

0 geng suka bebel:

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan