Wednesday, May 25, 2011

Awak sapa nak nasihatkan saya?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Alhamdulillah masih bernafas lagi pada hari ini..syukur ya Allah... malam tadi tido pukul 2.30 pagi kot..gara-gara check paper (kononnnnn).. hari ni bangun dengan rasa mengantuk sangat.. tak cukup tido kan.. cewah...

"Sebelum nasihat orang cermin dulu diri sendiri,"

"Eleh dia pun tak betul ada hati nak nasihatkan orang,"

"Nak bersyarah g masjid aa"

Pernah dengar dialog yang semacam itu? Ticer pernah terkena gak.. menusuk ke qalbu paling dalam tu... ye,Ticer tahu ticer ni biasa-biasa saja.. kadang-kadang sengal tak tahu nak habaq....

Korang rasa siapa yang patut nasihat manusia di bumi ni? Ada sesetengah dari kita beranggapan orang yang 'biasa-biasa' ni tak layak memberi nasihat/ peringatan kerana dia pun lebih kurang ja perangai dengan orang lain malah kadang-kadang lebih teruk lagi... Ticer pun kadang terover gak.. beri nasihat macam-macam tapi kadang-kadang hummmmm hampeh je.. 

Sebenarnya menasihati orang ni tugas semua.. tanggungjawab semua.. bukan hanya pak ustaz / mak ustazah je yang kena sampaikan pesanan... orang-orang 'biasa' jugak boleh sampaikan pesanan dengan niat ke arah kebaikan... namun yang sampaikan nasihat itu perlulah gunakan cara yang berhikmah...

Kata-kata yang dikeluarkan oleh penerima pesan seperti contoh yang saya berikan itu menunjukkan sikap seorang yang sombong... berlapang dadalah menerima nasihat... kenapa perlu sombong dalam hal kebaikan? kadang-kadang orang yang menasihati orang lain ini bukan nak menunjukkan dia pandai/ arif dalam sesuatu hal cuma dia berharap dengan nasihat itu dia jugak mampu berubah ke arah yang lebih baik...kalau dia terover janganlah kita menyindir dengan kata macam ni "berdegar-degar nasihatkan orang tapi dia tu entah apa-apa," Lumrah manusia kan...tak pernah lepas dari khilaf... 

Entri ni ditulis untuk peringatan pada diri sendiri sebab saya takut saya tergolong dalam golongan orang yang sombong untuk menerima nasihat dan teguran orang lain... 

Ihsan Google
Al-Hasan berkata kepada Mutharrif bin ‘Abdillah: “Berilah nasihat kepada sahabat-sahabatmu”. Mutharrif menjawab: “Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku kerjakan”.

Al-Hasan berkata lagi: “Semoga Allah merahmati dirimu. Tidak ada seorangpun di antara kita yang melakukan semua yang diperintahkan Allah. Syaitan akan gembira apabila kita berfikir seperti itu sehingga tidak ada seorang pun yang memerintah kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari kemungkaran”.

Untuk bacaan lanjut boleh klik SINI

:.. Ingat mengingatilah sesame kita.. tu kan amalan yang baik.. J



Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

24 geng suka bebel:

ukhti syikin said...

itu ler.. di antara kita ni ,kena saling ingat mengingat kan yer dak.. manusia ni mudah lupa... tapi bab yang manusia bodoh sombong ni.. ermm kadang2 die orang bukan tatau.. tau.. tapi ego tinggi sgt.. die orang lupa Allah lebih hebat...


Yer .. kite bukan sesiapa... tapi mereka lupa... sahabar yang baik.. sahabat yang mengkritik.. bukan memuji :p

~~Ticer Wann~~ said...

ukhti syikin: betul tu... kadang-kadang niat kita ikhlas tapi bila dah kena sedas macam tu rasa cam tawar ati plak... huhu... saya lagi takut orang memuji... :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

betul tu Ticer . tak ada yang sempurna di dunia ni . so , apa salahnya kalau kita saling menasihati . cuma , cara menasihati tu baik2 sikit lah .. slow talk orang putih kata ;)

~~Ticer Wann~~ said...

tia: ha'ah... tapi tu lah kalau kita bagi nasihat cara baik pun orang tak leh terima nak buat macammana kan?

adan said...

menasihati orang lain tidak memerlukan pangkat besar..

kita wajib menasihati orang ain bila perkara yg dilakukan itu salah..
xkira la diri sendiri pun tak betul..

~~Ticer Wann~~ said...

adan: ha'ah betul tu... tu kan tanggungjawab setiap orang... :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

org kata jgn tgk siapa yg bagi nasihat tp dgr nasihat yg dia beri..tp tula sy pon sebenarnya kalau nk dgr nasihat pon sy tgk orgnya dulu ..hehe..maksudnya mcm kalau ada org nak nasihat sy pakai tudung bebetul tp org yg nasihat tu sendiri pon x pakai tudung maka sy takmo dgr ah nasihat dia..hehe..

~~Ticer Wann~~ said...

cam tu ek...? hihi... terpulang pada orang kot... kalau saya selagi orang tu guna bahasa yang baik saya still bleh terima.. :)

kokser kokdam said...

"sy nasihatkn awk sbb sy kasihan kan awk selaku org islam.."

pnah jwb gitu.. tdiam dio.. hehe

~~Ticer Wann~~ said...

kokser kokdam: wahh best ayat tu.. :)

CikAizA said...

alahai... manusia ni kan suka tegank kan benang yg basah... janji tugas menegur settle... sama ada dia nak terima atau tidak... masing2... doa pada ALLAH agar mudah hati mereka nak terima teguran...

Miss Tira said...

Ye setuju. Jangan menilai siapa yang nasihatkan kita. Tapi nilailah isi dalam nasihat itu.

Syuxer said...

semua layak nasihat kita..:)..pandang pada isi nasihat dia tuh.saling tegur menegur..

kalau semua kepala dok set--"sebelum nasihat orang cermin dulu diri sendiri" ,sampai ke mati pun x akan berubah diri kan..ke nak tunggu malaikat maut tegur2 baru nak berubah heheh

mykhalis said...

tapi ada yang kata.. kalau dah jahat jangn nasihatkan orang jadi baik.. camne tue.. yerla.. cuba tengok hari raya..artisla yg berselawat..artis yg freehair itulah yg berlakon jadi anak solehah dan taat..hmm

~~Ticer Wann~~ said...

CikAiza: manusia kan unik...pelbagai sifat dan sikap... andai ego melangit tinggi maka susah lah dia nak terima ada orang lain yang menegur dan menasihatinya...

~~Ticer Wann~~ said...

Miss Tira: tapi kebanyakan kita selalu nilai orang dulu kan...

~~Ticer Wann~~ said...

Syuxer: betul tu... semua orang layak memberi nasihat hatta orang itu melakukan banyak dosa sekalipun :)

~~Ticer Wann~~ said...

Khalis: artis pun manusia... mungkin sedikit kesilapan membuatkan mereka hanyut/ tergelincir..tapi cuba kita tengok ada artis yang dah kembali pulang ke jalan Allah... mungkin dengan aktiviti macam selawat semua tu membuatkan hati mereka terbuka untuk berubah... :)tak salah pun dorang bagi nasihat kan..?

cik sakdi said...

ticer kite pernah kene coz nasihat kwan warnakan rambut.. then dia ckp ala kau pon sembahyang xpenuh. peh pedih!! haha

~~Ticer Wann~~ said...

cik sakdi: ek? haha sabar je la.. kita nak nasihatkan orang last-last kita balik yang kena... :D

Arpiiz said...

yelah, kan tugas ingat mengingati itu wajib kepada semua orang..hehe

ArulchelseA said...

bila perlu nasihat..dia melawan lantak pi la..janji dah bg nasihat..

~~Ticer Wann~~ said...

Arpiiz: yeapp memang tugas semua bukan tugas orang-orang tertentu saja

~~Ticer Wann~~ said...

Arul: doakan moga terbuka hati orang yang menerima nasihat tu :)

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan