Sunday, June 19, 2011

Pakai telekung

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

*Sebelum merepek: Nak ucapkan Selamat Hari Bapa buat insan yang tak putus-putus bekorban demi kebahagiaan Ticer dan adik-adik... Pengorbanan ustat Baba tiada tolok bandingnya... tak terdaya dan termampu Ticer balas hatta segunung emas sekalipun dilonggokkan... Buat Encik Wan Ahmad Sofiyudin bin Haji Wan Ibrahim...anakanda sayang Baba sangat-sangat... 

 *  *  *  *  *  *  *  *
Tau telekung tu apa? kalau tak tau Google sekarang :).. Telekung tu kaum hawa yang pakai tau.. sang adam jangan pulak nak pakai.. nanti kena.... pandai-pandai la sambung..

Time solat kebanyakan dari kita erk maksud Ticer kaum wanita memakai telekung... telekung ni macam-macam jenis... Mintak maaf la Ticer tak tau sangat jenis-jenis telekung ni... ya lah telekung sekarang ni macam-macam.. dah macam pertunjukan fesyen pulak.. kadang-kadang tu jarang dan nipis sangat kain tu...

Aha sebut pasal jarang...check balik telekung korang jarang tak? apa yang Ticer baca la kan telekung ni perlu menepati ciri-ciri tertentu..kalau tak solat kita tidak sah... jom baca...

ihsan Google 
1. Kain tidak jarang. Seperti yang sedia maklum kain telekung di pasaran sekarang ni banyak yang jarang dan nipis... dikhuatiri apabila kita memakainya nanti ternampaklah warna kulit tengkuk dan tangan maka solat kita tidak sah... macammana nak elakkan dari terlihat tengkuk dan tangan? pakai je tudung kat dalam dan baju berlengan panjang.. Ataupun lapiskan telekung dengan kain lain... jadikan ia 2 lapis... Ticer selalu jugak buat macam tu.. bila bersolat di masjid ketika musafir selalunya Ticer akan pakai telekung yang ada di masjid tu 2 helai... panas? memang la..tapi kita kena jugak jaga solat kita ye dak?

2. Sekiranya kita bermusafir ada kalangan kita yang hanya membawa telekung dan stokin... apabila tiba waktu solat maka itulah yang akan dipakai untuk menunaikan solat.. sah ke tak? sah andainya stokin yang dipakai itu tebal... ye la maklum saja lah apabila kita sujud stokin akan menegang (stretch) takut-takut nampak warna kulit kita... macammana nak elak dari semua tu? pakai stokin tebal / stokin bola/ pakai stokin 2 lapis... 

3. Telekung berkerawang dan berlubang-lubang. Memang indah namun berhati-hatilah... takut kalau-kalau ada rambut yang menjulur keluar dari kerawang-kerawang telekung itu... ye la kalau dah kerawang / lubang-lubang penuh sampai ke belakang telekung apa-apa sahaja boleh terjadi.. so yang berambut panjat kemaskanlah betul-betul rambut korang... :)

Apapun tepuk dada tanya iman.. Ticer sekadar menyampaikan apa yang telah dibaca... andainya ada sebarang pembetulan dipersilakan...

Pernah bersolat tanpa telekung macam ni
 Dibaca dari SINI

:.. Pernah bersolat tanpa telekung..terus dipandang pelik...kenapa? hmmmm :) 


Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

41 geng suka bebel:

z u L said...

Nasib baik saya tak pakai telekung!

EYFAalias said...

skrg dah macam2 jenis telekung. siap berwarna warni lagi. boleh ke eh pakai telekung warna warni? eyfa rasa warna putih lagi nampak elok.

farahin nasir said...

td da bace dah.. lupe lak nak commnt.. heee..
tu la.. rmai yg pandang pelik bile solat tak pkai telekung.. sedangkan syartnyer menutup aurat je kan.. kebiasaan wat kite lupe pada keperluan..

~~Ticer Wann~~ said...

z u L: hehehe kalau awak pakai memang orang naik hairan ler...

Ollen said...

saya mmg selalu tak pakai telekung, tambahan kalau masuk hutan, kat malaysia kalau solat tak pakai telekung orang tengok pelik..tapi kat luar negara normal je, lagipun nak tunjukkan betapa penting nya nak jaga solat kat mana-manapun, :)

~~Ticer Wann~~ said...

EYFAalias: bewarna warni? emm tak pe kot rasa tapi takut mengganggu tumpuan orang lain la.. ye la kalau dah berwarna warni kompom orang sebelah nak kerling tengok.. :) pendapat Ticer je la...

~~Ticer Wann~~ said...

farahin nasir: ha'ah..time solat tanpa telekung dulu kita plak naik malu..macam kita tak pakai baju plak.. :) asalkan menutup aurat maka sah la solat kita insyaAllah

~~Ticer Wann~~ said...

Ollen: yer betul tu... jangan kerana tak bawak telekung maka alasan macam ni "saya tak bawak telekung balik rumah je la saya qadha" keluar.. padahal telekung bukan wajib pun...

Syuxer said...

info neh menarik sekali..:)..

janji tutup aurat,pakaian bersih dari hadas kecik dan besar,solat pun insyaAllah diterima..:).

~~Ticer Wann~~ said...

Syuxer: syukran.. sekadar perkongsian dari pembacaan... betul tu...pakaian bersih,menutup aurat insyaAllah sah solat tu.. :) cuma orang kita masih belum mampu terima solat tanpa telekung :)

hana said...

saye penah je semayang x pakai telekung..
yg penting tutup aurat...
xde alasan tuk x sembahyng kalau xde telekung..
=D

~~Ticer Wann~~ said...

hana:ye betul tu...bukan alasan untuk tidak bersolat :)

ArulchelseA said...

info yg berguna..bleh jugk tk pakai telekung..

~~Ticer Wann~~ said...

Arul: :) ha'ah memang tak pakai telekung pun bleh solat asalkan menutup aurat pakaiannya itu...

Anak Wak Mail said...

betul tu ticer..seeloknya..bawak je telekung sendiri dari rumah..lagi bagus!

~~Ticer Wann~~ said...

Anak Wak Mail: yeapp tu yang bagus.. :)

Bui Idzra Ryn said...

telekung sekarang mcm2 fesyen..kalau pagi raya,mcm2 rupa ada..mcm dh jadi pertunjukan fesyen telekung kan..

schaze zainn said...

mebi telekung jarang tu sebab rajin dok basuh kot.hikhik =D
tapi kalo kat indon kan, bile pi masjid dah nmacam pi majlis raya je.
yelah telekong macam2 warna ade..hikhik

Dayana AZ said...

tenkiuu ticer :) . peringatan ni hehe.

~~Ticer Wann~~ said...

Bui Idsra Ryn: ha'ah..nak solat pun tak tenang..huhu

~~Ticer Wann~~ said...

schaze zainn: telekung indon memang meriah pun.. hehe

~~Ticer Wann~~ said...

Dayana AZ: ur welcome... peringatan untuk Ticer jugak nih :)

liyana said...

nice entry...
xpernh lg solat tnpa telekung..
dpt input from this entry..
thanks

~~Ticer Wann~~ said...

liyana: thanks... tak pernah ekk? boleh sebenarnya...cuma kalau kita selesa bertelekung baik teruskan saja...cuma pastikan la telekung kita tidak jarang :)

Aisyah Aina said...

banyak telekung sekarang sulam je lebih nak warna warni tapi kain nipis....

Arpiiz said...

ni pun ilmu yang boleh digunakan pada masa akan datang..thanks..^^

emieysandra said...

nice entry!! erm..skg ni mcm2 pesen telekung kan, smpaikan bila msuk surau tu, sibuk dok bercakap sal hrga telekung, beli kt ne..dh mnyimpang niat utk beribadat kan.

Raja Syakirah said...

saye setuju ticer!! huhu. kadang2 pelikkk je nengok orang Arab solat sebelah kita tak payah pakai telekong
=,="

kita ni pakai telekong, tapi tak pakai tudung kat dalam, telkong pulak jarang. haih. lagilah terok.

tapi kan ticerrrr
kalau kita terus je pakai jubah or pakaian yang kita pakai tu, kena pastikan pakaian jubah/seluar kita tak labuh sampai mencecah tanah. Rasulullah pernah melarang, di khuatiri terkena najis
=)

teyn teyn said...

telekung kite pakai skang ni InsyaAllah ok and selamat digunakan.. hehehehe

She's Gee said...

thanks for the info.. alhamdulillah, setakat nih okay lagi.. yeay yeay... ^^

Budak Botak said...

Telekung pon dh dipengaruhi fesyen...

Entry terbaru -> Veschopper Motorsikal Keluaran Terbaru Kat Dunia... (",)

qasehraihan said...

tau tak ticer...anak tudung org trg pgginya sbg telekung..hehehe

~~Ticer Wann~~ said...

Aisyah Aina: tu la pasal... sekarang ni semua orang macam berpusu-pusu nak nampak cantik dengan beli telekung warna warni..

Arpiiz: ye betul tu... ur welcome.. kena sentiasa ingat mengingati kan

emieysandra: hehe macam la kat sana nanti akan ditanya pasal telekung beli kat mana semua tu kan?

~~Ticer Wann~~ said...

Raja Syakirah: ye betul tu.. sebab takut terkena najis la kita kena amik alternatif lain...pakai telekung tapi kena pastikan telekung menepati syarat-syaratnya.. thanks atas info tambahan tu yer :)

teyn teyn: ye? bagus-bagus-bagus.. hihi

She's gee: kalau camtu bagus la.. hihi :))

Budak botak: ha'ah..ada je pertunjukan fesyen untuk telekung.. cer Google

Qasehraihan: ye ke? haha baru festime dengar nih... hihi

tia @ Ini Kisah Tia said...

kenapa nak pelik ? takde apa hal lah tu . yang penting cukup syarat tutup semua aurat ;)

~~Ticer Wann~~ said...

Tia: ha;ah betul tu Tia... cuma ada sesetengah orang yang pandang pelik bila pakai camtu untuk solat

tulus sweet said...

tulus dah biasa solat tak pki telekung kat sini..:)

~~Ticer Wann~~ said...

tulus sweet: hee tulus kat oversea eh? kat sana normal...kat sini la masalah sket.. :D

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

ca penah pergi masjid yang telekung2 kat situ mmg dilapis ngan kain lain..kira bagus la kan dia mengambil berat kat kaum hawa yang nak guna tu... :)

~~Ticer Wann~~ said...

Ca: alhamdulillah..senang la kalau masjid macam tu :)

Ismi Azraf said...

Tiada alasan untuk meninggal solat apabila tiada beralasan dalam menjaga aurat(menjaga aurat tanpa alasan seperti malas atau panas).

Salah satu syarat sah solat adalah menutup aurat mengikut kaedah yang telah ditetapkan aurat dan bukan sekadar MEMBUNGKUS URAT.

Kebanyakkan wanita yang menunaikan solat tanpa telekung sudah menjaga aurat mengikut kaedah Islam , namun WAJIB ada kefahaman dan pemahaman serta pelaksanaan berkaitan aurat dan solat mengikut kaedah Islam jika tidak mahu memakai telekung.

Sebab pernah juga ada respon dari rakan-rakan bahawa ada wujud wanita yang MEMBUNGKUS URAT tetapi tidak memakai telekung.

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan