Sunday, June 26, 2011

Kenapa kita belajar?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Hari minggu cenggini kekurangan idea... tadi pergi menziarahi bekas cegu sekolah Ticer yang berpindah ke Sipitang, Sabah.... Heh dapat la makan 2 pinggan nasi kerabu *Ticer ni perut tong ke?*... kuikuikui... memang layan perasaan betul la Ticer kalau dapat nasi kerabu tu... haha... 

Tadi meronda-ronda di FB sekadar melihat status kawan-kawan dan memulakan aktiviti menge-like status yang menarik ... ada satu status dari teman sekelas dulu yang menarik minat Ticer untuk dikongsikan bersama dengan korang... let's check it out...


Cilok dari teman
Bila difikir-fikir balik memang itu yang dikejar sekarang... sambung belajar..dapat pointer gempak untuk apa? untuk kerja yang bagus..bila dapat result gempak company berpusu-pusu datang ofer kerja..yang tak da rezeki untuk mendapat pointer bagus bagaimana? 

Apakah kecemerlangan/ bagusnya seseorang itu hanya diukur melalui berapa A yang dia dapat/ berapa CGPA yang dia perolehi? Bagaimana dengan sahsiah? ada sesetengah kita yang mendapat kecemerlangan dalam pelajaran namun sahsiahnya tiada... bila bekerja dan menjawat jawatan yang hebat menjadi semakin bongkak dan sombong.. namun ada yang tidak... ada sesetengah kita belajar bukan untuk mendalami ilmu yang diperolehi namun sekadar untuk mendapat kerja... "ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah" nahh betapa ruginya kita.. (Ticer jugak begitu..iskkk)

Selepas membaca status FB yang Ticer printscreen tu apa pendapat korang? betul/ tak..? kecemerlangan/ kejayaan sekarang diukur dengan berapa A yang kita dapat.....apa tujuan kita belajar sebenarnya?

:.. Time belajar kat sekolah dulu Ticer selalu ditanya berapa A yang Ticer dapat... pastu masuk U berapa pointer pulak... Ni kalau sambung belajar ke peringkat seterusnya orang nak tanya apa pulak? Huhu.......


Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

20 geng suka bebel:

Anak Wak Mail said...

tu la,,zaman sekarang belajar untuk dapat A banyak,,pointer tinggi..sepatutnya kita belajar untuk dapat ilmu..

suka tengok laskar pelangi..cerita pasal belajar2 ni..=)

Akunyer said...

tu yang sepatutnya... tapi sekarang ni orang berlumba-lumba nak A/ CGPA gempak... huhu...

syuxer said...

bilamana pendidikan agama tidak digerak-gempurkan dengan lebih berkesan..maka kejayaan mendapat pointer 4.0 tanpa diselit kekuatan sahsiah adalah perkara yang rugi sekali..

Akunyer said...

Syuxer: ye memang rugi sangat-sangat... apalah guna ijazah bergulung-gulung tapi sahsiah zero..

Anonymous said...

ilmu dan modal insan biarlah berkembang selari

Syazana Zainn said...

setengah org tu hanya cemerlang dlm akedemik tp dalam pekerjaan memang hampeh. ade juga alam pekerjaan memang bagus tp wktu belajar agak kurang cemerlang.

Ceiler Mun said...

JERI kena seimbang.. kan ticer kan? :)




^^

myzziema said...

that's why sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan perlu dihapuskan sebab kemampuan murid just diukur daripada keputusan peperiksaan. ada jugak yang bagus dalam exam, hebat jawap paper tapi tak boleh survive kat luar sebab kemahiran sosial takde.

ZWAN SABRI said...

Btol tu btol.. skang org blajar sbb nak dapat A je.. lagi banyak A lg bagus.. so x heranla klaw SPM sampai ada yang dapat 21A ;ah. 23A lahh.. Haish!

tia @ Ini Kisah Tia said...

cikgu Tia pun ada cakap pasal ni . Malaysia ni cuma pentingkan score tapi kualiti takda . kalau , macam2 cara kotor pun boleh dapat ..

arituarini said...

ermmm btul jugak tu...blajar blajar...dan blajar...dlm hidup pun plu blajar dan ada yg lulus dan ada yg gagal..sudahnya blajar dri pengalaman...

Rina Rahamat said...

gitulah Ticer..pttnya kecemerlangan bkn takat diukur dr segi IQ je..ada mcm-mcm Q lg kan mcm EQ SQ..Ticer pon tahu kan psl ticer kan teacher..sbg teacher misti teacher pon ukur kepandaian murid dr segi berapa A dia dpt..apa pandangan teacher dlm soal ni?

Akunyer said...

cikgu den:yeap... betul tu.... termasuklah ilmu agama... :)

Akunyer said...

schaze zainn: biarlah keduanya seimbang...cemerlang akademik cemerlanglah sahsiah

Akunyer said...

Bella: ha'ah..kenaapply-kan JERI

Akunyer said...

.m y z: ha'ah betul tu...kita sebolehnya nak pelajar yang hebat dr segi sahsiah dan akademik...

Akunyer said...

Zwan Sabri:sebab tu sekarang ni orang berlumba-lumba amik banyak subjek...sebab nak tunjukkan berapa A yang dorang bleh skor...

Akunyer said...

Arul: pengalaman mendewasakan kita... dari pengalaman tu la kita belajar untuk berjaya... :)

Akunyer said...

Rina AVAILa.k.a Cik Betty: saya paling risau bila pelajar boleh skor tapi tak faham apa yang diajar..memang saya jadi terbiasa untuk mengukur kebolehan pelajar dari berapa A yang dia dapat sebab itu penerapan sistem pendidikan kita namun tetap berasa risau apabila pelajar yang mendapat A tapi tak mampu memahami subjek dengan baik:)

kokser kokdam said...

dunia dunia

=D

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan