Monday, April 4, 2011

Jom kita sucikan jiwa sama2...

As-salamualaikum...salam ukhuwwah fillah...  sekadar berkongsi apa yang saya baca and dapat hari ini...
sama2 lah kita merenung dan menghayati hadis2 Rasululullah.. semoga kita semua beroleh sedikit manfaat dan dapat membersihkan hati kita... insyaAllah... 



Bukanlah kekayaan itu dgn byknya harta benda ttp kekayaan sbnar ialah kekayaan jiwa (Riwayat Bukhari dan Muslim)

~Kekayaan jiwa adalah ilmu yang diadaptasikan dalam kehidupan seharian kita~



Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada ketamakan yang menjadi tabiat (Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

~Sifat tamak merupakan sifat seorang yang gagal mengawal nafsu hati, walaupun berjaya pada zahirnya.. kerana sifat itu berkait rapat dengan sifat syaitan....



Dipetik dari 101 Rekreasi Hati karya Ustz. Dr. Zahazan b. Mohamed


Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

2 geng suka bebel:

akulahct said...

kekayaan harta benda hnya lah sementara.... dn semoga kite di jauhi dr sifat tamak....

Akunyer said...

akutetapaku: yeah... kaya jiwa, kaya ilmu bahagia dunia akhirat... :)

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan