Thursday, April 28, 2011

Sedap sehhh

Tuai padi antara masak.....
Esok jangan layu-layuan....
Intai saya antara nampak....
Esok jangan rindu-rinduan......
(lagu tiada kaitan dengan entri)

Cakk!! eheh... layan irama Malaysia pulak... sebenarnya dalam keadaan rindu nih... dah mula aktiviti mengira hari... haishh.....

Okeh...malam ni saya nak cerita pasal BUDU...jangan salah sebut pulak..sapa suka BUDU angkat tangan macam saya... (uii ramainya suka BUDU..ceh macam dia nampak je..).. jangan pandang budu sebelah mata tau...even bau nya sangat 'harum' tapi khasiat yang terkandung didalamnya sangat banyak...tak percaya??

BUDU- mengandungi bahan antioksida, mengeluarkan bahan toksik dan meningkatkan daya tahan badan yang dapat menghalang pelbagai penyakit berbahaya- ini kajian saintis.. bukan saya kata..saintis kata..kalau salah bako dorang... jangan bako blog saya... nanti saya takda tempat nak merepek...

Bagi sesiapa yang mahu memiliki kulit wajah yang tegang dan bebas daripada kedutan sebelum sampai masanya anda disarankan membaham memakan budu kerana kajian menunjukkan ia mampu melawan radikal sekaligus menghalang proses penuaan... (uiii sangat menarik..sesapa tolong pos budu 5 kotak kat saya..eheh) patutla ramai ore kelate dan ganu comey-comey belako..ehh orang Kedah macam ticer pun comel tau..nak jugak tuu..puji diri sendiri lak dia..Budu jugak dikatakan dapat merangsang sel otak untuk memperkukuhkan ingatan dan menguatkan neuron yang lemah... maka dengan itu jom kita berpesta budu.. :p

Ada tak antara kengkawan tertanya-tanya kenapa saya tetiba pos entri pasal budu? nak tau tak? alaa kalau tak nak tau pun pura-pura la nak tau...


Sedap nih cicah ngan ulam...

Tengok gambar ni teringat my Ustat yang suka cicah ulam dengan budu... wuuuuu.....
                                                                                   
-

-

-

-



Hukhukhuk rindu nasi kerabu ustajah mama...... tengah menahan perasaan yang hiba tak tentu arah nih... siapa la volunteer nak buat nasi kerabu kat saya nih....?? 

Nasib hidup di perantauan cam ni la... tadi makan yang macam dalam gambar bawah ni saja.... 2 bijik...:D (melebih-lebih pulak ticer ni... perantauan la sangat)

Pakcik Google yang bagi
Korang makan apa? mesti sedap-sedap kan? hihi apepun jangan lupa baca doa sebelum dan sesudah makan okeh? 

:.. Bersyukur dengan rezeki yang ada... alhamdulillah....
:.. saje nak merepek tak tentu arah malam ni... 



Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

12 geng suka bebel:

dill said...

lapo lak tgk gamba tu

Miss Dill^^

Akunyer said...

Miss Dill: hikhik memang niat nak bagi orang lapo.. sila p makan naa... ;)

kindergartenlibrary said...

Layan lirik tu .hahahaha
Nice info ..
nak juga cantik .
=='
haha
cantik subjektif ~~~~~

makanan tu ~~
tak menahan !
haha

Akunyer said...

nelly: haha time malam-malam camni mula la nak makan benda2 yang susah nak dapat...haishh

mekaseh.. :)

Unknown said...

hehe ! ayah dengan ibu suka makan . anak dia yang sorang ni tak . haha ! pancake tu , sedap .. waa , rindu nak makan .

AiMaN said...

WAhhhh..sama la kita..atok pun suka budu n tempoyak..mabelesss

:: cikNuurul :: said...

weee,budu,..ptotla kulit muke CN merekah2,haha,.sbb xsuke mkn budu,.huhu,..plus,cm alergik la ticer,.CN alergik nnti gtal2,..budu gtal kn?,.ke x',..huhu,..

Akunyer said...

Tia: memang tak semua orang dapat makan... ada sesetengah orang alah dengan bau dia.. :))

Akunyer said...

aiman a.k.a atok: wahhh mabeles lah... suka tempoyak jugak..yummy

Akunyer said...

CN: budu diproses dari ikan bilis.. so siapa yang ada alahan tu tak digalakkan makan.. macam saya ermm alegik jugak tapi selambe je makan.. ;)

tak pe makan tomato banyak2 mesti muka cantik jugak :))

Ms.ze said...

tak penah makan budu..
camner rasa die?
budu nie diperbuat drpd ape?

Akunyer said...

kucarkacir: budu diproses dari ikan bilis yang dihancurkan... rase dia? bagi saya sangat sedap tak terkata..try la makan dengan nasi kerabu/ cicah ngan ulam... sedap sangat

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan