Monday, July 4, 2011

Korang pakai?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Harap entri ni sependek mungkin… Korang pakai 2 benda ni? Ni untuk kawan-kawan pompuan ye.. yang laki-laki tengok je la okeh… boleh jugak nak komen pun.. hee...





Stokin kaki
Sarung lengan

Ada khilaf mengatakan kaki bukanlah aurat kerana ia merupakan anggota yang boleh nampak seperti wajah.. Dengan itu tidak salah andai tidak menutupinya… tapi ada jugak berpendapat bahawa kaki tetap aurat dan wajib ditutupi.. sesiapa yang arif boleh tolong jelaskan?

Ticer kalau tak pakai stoking kaki memang rasa agak canggung.. dan disebabkan di sekolah dulu cikgu-cikgu menekankan bahawa aurat wanita adalah keseluruhan anggota badan kecuali tapak tangan dan muka maka dengan itu sampai sekarang Ticer memakai stoking kaki..alhamdulillah J.. sebab kalau tak pakai naik segan plak..

Stokin lengan? Kadang-kadang je lekat… kalau kalut nak ke sekolah tu selalu tak terambil.. so baru-baru ni Ticer upah baju yang ada kaf.. ala tangan bercekak tu..bagi mengelakkan aurat ternampak ketika menulis di papan hitam.. maklumlah kalau Ticer bersyarah macam Ustazah Siti Nor Bahiyah gitu… tapi bukan semput macam yang kumpulan Sepah buat tu.. *tak baik betul kan..? sian ustazah tu*

Pehh 'pedas' gila ayat

:.. Korang macammana? Pakai stoking tak? Jom la sama-sama tutup aurat… tak elok bagi lelaki ajnabi tengok aurat kita.. :) tunjuk pada yang berhak sudah la.. ;)




Syukran jazilan sudi baca... datang lagi ye :)

26 geng suka bebel:

Munn Jaafar said...

hi ticer...^^

jujur nak jwb ni tau.
stokin kaki dulu masa skul pkai la...tp skg ni da tak pkai...(nmpk sgt cuma tkut pd undang2 dunia kan? hisy teruk btl sy nih...)

stokin lengan pun tak pkai..tp bju2 sy semua jenis yg lengan bercekak, kalau bju xde cekak sy terus pkai inner penuh utk lengan...


sbnrnya mmg suka sgt tgk girl yg fully menutup aurat..insyaAllah nak jd mcm tu juga^^

Akunyer said...

@Munna tak pe samasama kita berubah sikit demi sikit.. Ticer pun bukan baik sangat.. dan cuba untuk merubah menjadi lebih baik :)

Misty Melor said...

Alhamdulillah....

syikin cuba jawab ya. Ini yang syikin tahu,jika silap minta di betulkan :)...

Dalam mazhab ahli sunnah waljamaah , 3 daripadanya mewajibkan kita menutup kaki . = kaki itu aurat...

TETAPI ,jika kita didalam dapur misalnya yang basah dan terdapat ipar contohnya,boleh menggunakan keringanan dari mazhab hanafi untuk tidak memakai stokin ketika itu :)...


tentang hand sock.. syikin nak ulas skit la.. skrg ni fesyen... org pakai baju lengan pendek then pakai hand sock... hand sock lak elok jer ketat :) ...


sebenarnya handsock tu untuk pakai dalam baju yang mana boleh terselak kan :).. kalau dah pakai dengan lengan pendek tu... dah rupa membalut lengan jer.. serupa mcm togel jer :p..


then,hand sock bnyk saiz.. mcm syikin selalu ambil size besar.. so,dia tak melekat/mengikut bentuk :) ... ( sorry syikin bagi contoh syikin jer... bukan sbb nak tunjuk bagus.. tapi takkan nak ckp org kan :) )..

anyway,setakat ni pakai jubah ada cuff pun syikin pakai hand sock juga... sbb kadang2 cuff tu tertarik...

:p... pada syikin biar kita berjaga2 dari kita kekurangan :)

Akunyer said...

@ukhti syikin syukran ya ukhti atas penerangan.. memang banyak sekarang ni orang pakai inner dengan baju lengan pendek.. huhu ustajah mama Ticer tak bagi pakai cam tu.. tak cukup syarat.. inner/ handsock memang macam syikin cakap la kena pakai kat dalam baju bagi mengelakkan terselak... hee mekaseh atas penerangan... Ticer suka la diskas bab ni ngan Syikin :) Ticer pun nak berubah ke arah yang lebih baik.. syukran :)

syuxer said...

ahahha kartun tuh, budak tuh panjang akal heheheh...

yang penting tutup aurat dengan mengikut syariah islam..kaki wanita memang aurat kepada lelaki ajnabi..tapi malangya kat KL memang ramai pakai suar singkat T_T..ntah mazhab mana dia ikut..huhu

Akunyer said...

@Syuxer memang pedih la sindiran budak tu.. hehe

huhu sekarang ni banyak fesyen konon 'muslimah' tapi mengenengahkan fesyen barat.. sama-sama kita beringat.. :)

Rina Rahamat said...

huhu..sy x baik sgt ah ticer..x pakai stokin..sarung lengan pakai kalau baju lengan pendek (balut lengan ah tu namanya kan)..xpelah..moga satu hr nnt sy berubah jd lebih baik..

RHI said...

Alhamdulillah...dua2 pakai

Misty Melor said...

sSubhanallah,. syikin serba kekurangan.. jika silap harap di betulkan :)

Taufan Bin Ribut said...

saye laki..saye nak komen gak..^_^


Entri terkini : 10 sebab kenape saye sayang awak ^_^
Ebtri sebelum :entri ni aku taip dalam keadaan separa normal.
Watch my video song!!

Akunyer said...

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty jangan cakap camtu... tak pe sama-sama lakukan perubahan okeh?

Akunyer said...

@yatie Awang alhamdulillah :)

Akunyer said...

@ukhti syikin tak pe sama-sama betulkan.. :) Ticer juga serba kekurangan... apa yang Ticer tahu Ticer kongsi.. apa yang kurang diharap ada yang tolong tambahkan :)

Akunyer said...

@Taufan Bin Ribut ha nak komen apa? komen la komen la.. haha

Anonymous said...

time kasih ticer wan atas perkongsian ni.. gee jarang pakai stoking sebab rimas. seram lak bace entri kat atas ni. huhu.. insyaAllah pasni gee nak amalkan pulak. sikit2 lame kang jadi bukit. tak gitu? (pepatah ni boleh diterima pakai tak? haaa.. semput...)

Akunyer said...

Gee: insyaAllah buleh punya... dun worri...

Ibnushukran said...

alhamdulillah.. ticer perlu tekankan mngenai aurat ni, tngok remaja prmpuan berpakaian skrang mmng boleh dikatakan berbogel mngkut Islam.. truskan usaha ni Ticer.. :)

MIQA said...

Assalamualaikum... =3

Akunyer said...

Ibnushukran: emm... Ticer lakukan sekadar termampu.. untuk ingatan pada diri sendiri jugak... :)

Akunyer said...

Miqa: waalaikumussalam

kokser kokdam said...

aura

=D

Akunyer said...

@kokser kokdam aura ke aurat ostat?

Anak Wak Mail said...

pengakuan jujur..saya memang tak pakai dua2 tu..

pengakuan ikhlas: saya nak pakai..

hehe..

Akunyer said...

@Anak Wak Mail alhamdulillah ada niat ke arah itu.. moga Allah permudahkan. :)

iPai said...

apa perasaanya pakai stokin tangan ye ? hehehe


kalau pakai kasut, takleh kalau tak pakai stokin ...

Akunyer said...

@iPaiperasaannya sangat selamat... :)

Pemberitahuan

Segala cerita/ post yang terdapat dalam blog ini merangkumi sebahagian kisah hidup saya, orang yang rapat dengan saya dan kisah2 yang dipetik dari pelbagai sumber untuk tatapan bersama. Sekiranya terdapat persamaan dengan mana-mana pelawat blog ini itu adalah secara kebetulan sahaja.... Saya tak paksa orang follow saya tau..tapi kalau ada yang sudi nak follow ribuan terima kasih saya ucapkan